Η αίσθηση της όσφρησης είναι η ισχυρότερη από τις αισθήσεις μας, έχοντας άμεση σύνδεση με δύο μείζονες περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με το συναίσθημα και τη μνήμη: την αμυγδαλή και τον ιππόκαμπο. Ένα άρωμα έχει την ικανότητα να προκαλέσει μια άμεση συναισθηματική αντίδραση, εφόσον υπάρχουν στον εγκέφαλο αποθηκευμένες πληροφορίες που σχετίζονται με μια συγκεκριμένη μυρωδιά, κάτι που συνήθως περιλαμβάνει και άλλους παράγοντες όπως η εικόνα, ο ήχος ή η φυσική αίσθηση.
Πρόκειται για μια απίστευτη πτυχή της ικανότητας του εγκεφάλου μας, καθώς ο πλούτος των αναμνήσεών μας διαμορφώνει τη ζωή μας. Αυτή η ολοκλήρωση των αισθήσεων μπορεί να αναφερθεί ως διατροπική αντίληψη ή πολυαισθητηριακή ολοκλήρωση, και οι μελέτες συνεχίζουν να διερευνούν πώς ακριβώς ο εγκέφαλός μας επιλέγει να επεξεργαστεί πληροφορίες και οι αισθήσεις συνεργάζονται για να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω μας και να βγει κάποιο νόημα.
Σε μια μελέτη που διενήργησαν οι Daniel Wesson και Donald Wilson και αφορούσε την παρατήρηση του οσφρητικού βολβού του εγκεφάλου, οι συμμετέχοντες μύρισαν διάφορα είδη κρασιών και τα συνδύασαν με έναν ήχο για να δώσουν έμφαση στα χαρακτηριστικά και να μάθουν περισσότερα για το φάσμα των κρασιών. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες επέλεξαν τους ίδιους συνδυασμούς, όπως το φρουτώδες κρασί με τον ήχο μιας υψηλής νότας πιάνου και πιο γλυκές μυρωδιές με έντονους ήχους από χάλκινα πνευστά όργανα (brass), αποδεικνύοντας ότι ορισμένες μυρωδιές μπορούν να συσχετιστούν με άλλες συγκεκριμένες αισθητηριακές εμπειρίες. Όταν αυτά συνδυάζονται μέσω της διατροπικής αντίληψης, δημιουργείται μια πλούσια και μοναδική μνήμη, που περιλαμβάνει πολλαπλά αισθητηριακά συστατικά και έχει μεγαλύτερη επίδραση στις αναμνήσεις μας.
Η έννοια της πολυαισθητηριακής ολοκλήρωσης δεν υπάρχει μόνο στην επιστήμη και την έρευνα· τα brands την έχουν χρησιμοποιήσει ως έναν τρόπο για να έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο κοινό τους (όπως στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Museum of Feelings στη Νέα Υόρκη το 2016, όπου διαφορετικά δωμάτια προσαρμόστηκαν σε ξεχωριστές διαθέσεις και συναισθήματα, χρησιμοποιώντας άρωμα, άγγιγμα, εικόνα και ήχο) και οι καλλιτέχνες την έχουν χρησιμοποιήσει ως έναν τρόπο για να εμπλουτίσουν την ερμηνεία της εκδήλωσής τους. Η εικόνα και ο ήχος είναι ένας ιδιαίτερα δημοφιλής συνδυασμός αισθήσεων. Στον κόσμο του χορού και της ηλεκτρονικής μουσικής, πολλοί καλλιτέχνες θεωρούν ότι το οπτικό τους στοιχείο είναι εξίσου σημαντικό με τον ήχο που δημιουργούν στο περιβάλλον τους κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής παράστασης. Ο Eric Prydz, για παράδειγμα, στην παράστασή του EPIC 4.0 της ίδιας χρονιάς, χρησιμοποίησε προηγμένη σκηνική παραγωγή και τεχνολογία μέσω μιας ομάδας εξειδικευμένων οπτικών σχεδιαστών και μηχανικών ήχου για να δημιουργήσει μια εμπειρία ατμόσφαιρας με ψηφιακές οθόνες και προβολές τρισδιάστατης απεικόνισης.
Σε ένα άλλο παράδειγμα καλλιτεχνικού έργου πολλαπλών αισθήσεων, η Air Aroma βοήθησε στην παρουσίαση μιας έκθεσης ήχου και αρώματος. Το Unsound Festival, ένα πειραματικό μουσικό φεστιβάλ που ξεκίνησε για πρώτη φορά στην Πολωνία το 1993 και παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ το 2014, όπου ένα από τα εκθέματα ήταν το Ephemera. Τρία διαφορετικά αρώματα με τα ονόματα θόρυβος (noise), βόμβος (drone) και μπάσο (bass) δημιουργήθηκαν και διαχύθηκαν για να ταιριάξουν με τους συγκεκριμένους ήχους κάθε μουσικού: Tim Hecker, Kode9 και Ben Frost. Η παρουσία κάθε ήχου και αρώματος υπήρχε σε ένα δικό του ξεχωριστό δωμάτιο ώστε να δημιουργήσει ένα ενδιαφέρον περιβάλλον σχετικά με το έργο κάθε καλλιτέχνη. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για αυτή την εκδήλωση εδώ.
Οι εμπειρίες γίνονται πιο μοναδικές όταν εμπλέκονται πολλαπλές αισθήσεις, δημιουργώντας μεγαλύτερο αντίκτυπο στις αναμνήσεις μας και σε ένα κοινό. Το ίδιο μέρος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία των αισθήσεων είναι υπεύθυνο και για την αποθήκευση συναισθηματικών αναμνήσεων. Τα συναισθήματα είναι το κλειδί για την αποθήκευση πληροφοριών στον εγκέφαλο. Προκειμένου να προσεγγίσετε πραγματικά το κοινό σας, η Air Aroma συνιστά την χρήση και αξιοποίηση του αρώματος, καθώς αποτελεί τον ισχυρότερο σύνδεσμο με τις αναμνήσεις μας! Μπορούμε να βοηθήσουμε να μεταφράσετε μουσικές νότες σε νότες αρωμάτων και οπτικό σχεδιασμό σε σχεδιασμό αρώματος. Επικοινωνήστε μαζί μας και θα σας βοηθήσουμε να αναπτύξετε όλες τις ανάγκες του δικού σας scent project, από τη σύλληψη και τον σχεδιασμό ως την εκτέλεση.